فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم
سرخط خبرها

واکنش منتقدان به فیلم «مرد شمالی» The Northman | یک حماسه کم‌نظیر روان‌شناسانه + تریلر

  • کد خبر: ۱۰۵۹۷۵
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
واکنش منتقدان به فیلم «مرد شمالی» The Northman | یک حماسه کم‌نظیر روان‌شناسانه  + تریلر
رابرت اگرز که با «جادوگر» و «فانوس دریایی» علاقه‌اش به قصه‌های فولکلور تاریخی را نشان داده بود، برای افزایش وجوه روان‌شناختی و ترس‌ و هذیان‌های ذهنی فیلم‌هایش، شخصیت‌ها را در موقعیتی نابسامان قرار می‌دهد و مناسباتی وهمی بین آن‌ها و مکانی ناآشنا برقرار می‌کند. بیشتر منتقدان فیلم جدید او «مرد شمالی» را ستایش کرده‌اند؛ هرچند برخی هم هستند که آن را ضعیف‌ترین فیلم کارگردانش دانسته‌اند.

شهرآرانیوز - شاید کمتر کارگردانی در دوران معاصر با دو فیلم، منظومه سینمایی و سبک خیال‌پردازی‌اش را این‌قدر روشن ولی مالیخولیایی و وهم‌انگیز ترسیم کند: رابرت اگرز با «جادوگر» (The Witch) و «فانوس دریایی» (The Lighthouse) علاقه‌اش به قصه‌های فولکلور تاریخی را نشان داد. او برای افزایش وجوه روان‌شناختی و ترس‌ و هذیان‌های ذهنی فیلم‌هایش، شخصیت‌ها را در موقعیتی نابسامان قرار می‌دهد و مناسباتی وهمی بین آن‌ها و مکانی ناآشنا برقرار می‌کند. درواقع در فیلم‌های اگرز بین سرشت انسانی‌مان و همه آن چیز‌هایی که در افسانه‌ها و حکایات و داستان‌های قومی و محلی دیده‌ایم و خوانده‌ایم ارتباطی قوی می‌یابیم. 

«مرد شمالی» گران‌ترین، پربازیگرترین و احتمالا جاه‌طلبانه‌ترین فیلم اگرز است. او «مرد شمالی» را با سیون، شاعر و رمان‌نویس نوشته و در آن داستانی افسانه‌ای از وایکینگ‌ها در قرن دهم میلادی را روایت می‌کند. یک شاهزاده جنگجوی وایکینگ به نام املث (الکساندر اسکاشگارد) در کودکی شاهد قتل پدرش، شاه اوروندیل (ایتان هاوک) به دست عمویش، فیولنیر (کلیز بنگ) بوده. او پس از آن با خود عهد می‌بندد که انتقام پدرش را بگیرد و مادرش، ملکه گودرون (نیکول کیدمن)، را از دست مردان فیولنیر نجات دهد و فیولنیر را بکشد. درواقع «مرد شمالی» بر اساس افسانه اسکاندیناویایی «املث» که الهام‌بخش ویلیام شکسپیر برای هملت بوده ساخته شده است. 

الکساندر اسکاشگورد، آنیا تیلور-جوی، نیکول کیدمن، اتان هاوک، ویلم دافو و بیورک (خواننده ایسلندی) در فیلم جدید اگرز بازی می‌کنند.

تریلر فیلم

«مرد شمالی» از تاریخ ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) در سینماها اکران شده است و بیشتر منتقدان فیلم را ستایش کرده‌اند؛ هرچند برخی هم هستند که آن را ضعیف‌ترین فیلم کارگردانش دانسته‌اند.

واکنش منتقدان به فیلم «مرد شمالی» The Northman | یک حماسه کم‌نظیر روان‌شناسانه  + تریلر

آلیسون ویلمور | New York Magazine

قابل‌توجه‌ترین ویژگی فیلم این است که از ارتباط‌دادن شخصیت‌ها به زمان حال جلوگیری می‌کند و در عوض آن‌ها را تا حد ممکن بیگانه جلوه می‌دهد.

ریچارد روپر | Chicago Sun-Times

فیلمی با جلوه‌های بصری فراموش‌نشدنی و جسارت خالص نظریه‌اش.

واکنش منتقدان به فیلم «مرد شمالی» The Northman | یک حماسه کم‌نظیر روان‌شناسانه  + تریلر

دانا استیونز | Slate

اگرز که برای اولین‌بار با بودجه‌ای در حد بلاک‌باستر‌ها فیلم می‌سازد، به تخیل زاینده‌اش وسعت داده است؛ نتیجه این کار در بیشتر مواقع سحرانگیز است.

ریچارد برودی | New Yorker

«مرد شمالی» به‌جای چسبیدن به ریشه‌های نمایشنامه شکسپیر، صرفاً مواد خامش را گاه نیمه‌پخته و گاه بیش‌از حد پخته‌شده به مخاطب ارائه می‌کند.

جو مورگنسترن | Wall Street Journal

یک سرگرمی پر فراز و نشیب و از لحاظ گرافیکی زرق و برق دار برای زمانه ما و همچنین یک مدیتیشن وصف‌ناپذیر درباره مخزن به‌ظاهر پایان‌ناپذیر وحشیگری گونه انسان.

واکنش منتقدان به فیلم «مرد شمالی» The Northman | یک حماسه کم‌نظیر روان‌شناسانه  + تریلر

دیوید سیمز | The Atlantic

اگرز هم از قصه‌های فولکلور بزرگ عصر وایکینگ‌ها لذت می‌برد و هم واقعیت رایجی که آن‌ها را شکل داده است. او با موفقیت ادیسه‌ای خلق می‌کند که انگار براساس نیاز‌های واقعی تمدن است.

کی. آستین کالینز | Rolling Stone

«مرد شمالی»، که تا به امروز بزرگ‌ترین، گسترده‌ترین (و گران‌ترین) فیلم رابرت اگرز است، بهترین فیلم او هم لقب می‌گیرد.

جاستین چانگ | Los Angeles Times

«مرد شمالی» هم نمایشی خیره‌کننده از هنر سینماست و هم بازسازی حیله‌گرانه‌ای از ژانر؛ فیلمی که از اجرای برخی قرارداد‌ها لذت می‌برد و در عین حال هنرمندانه دیگران را بر سر بریده همان قرارداد‌ها می‌چرخاند.

دیوید ارلیش | indieWire

در دورانی که آثار سینمایی با سازش تعریف شده‌اند، «مرد شمالی» با خشم یک والکری وارد سینما‌ها می‌شود؛ این حماسه کم‌نظیر استودیویی زودتر از اینکه تسلیم دستورات مدرن برای نحوه بیانش شود، می‌میرد.

مارک هانسون | Slant Magazine

با اینکه آخرین فیلم رابرت اگرز به‌طور‌قابل‌توجهی گسترده‌تر از دو فیلم دیگر او، جادوگر و فانوس دریایی، است، اما به نظر می‌رسد که هرج و مرج روان‌شناسانه‌اش بر این اساس گسترش نیافته است.

پیتر دبروژ | Variety

اگرز از بسیاری جهات، هنرمندی منحصر به فرد با ایده‌های قوی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی، صحنه‌سازی و آهنگ‌سازی فیلم‌هایش است و «مرد شمالی» هم چیزی جز یک برداشت خوب از یک اثر اصیل نیست اما فاقد عنصر غافل‌گیری فیلم‌های «جادوگر» و «فانوس دریایی» است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->